Bioshock



Bioshock är ett skräck FPS (first-person-shooter) med en gnutta RPG.

Story:
I början av spelet kraschar du med ett flygplan i utkanten av en ö. Du verkar vara den enda överlevaren så du tar dig upp på ön och hittar en hiss som leder dig under vattnet och där ligger det en stad kallad Rapture. "Hissen" leder dig in till en av byggnaderna och där blir du attackerad av Zombie liknade sak kallad splicer. En röst säger åt dig att plocka upp radion som hänger på vägen. Mannen heter Atlas och säger kort och gott: "I'm here to keep you alive". Atlas kommer att snacka med dig genom resten av spelet. Han förklarar vad ADAM är vilket har en stor betydelse i spelet.



ADAM är en grön vätska med helande kraft som finns i sjö sniglar. Men sniglarna själva kunde inte skapa så mycket ADAM som behövdes för forskning och ännu mindre marknadsföring. Så de matade små flickor med sniglarna och de visade sej att deras spya kunde innehålla 30% ADAM. De gjorde därefter ett barnhem där de matade barnen med sniglar, dessa barn kallas Littel Sisters och barnen var så värdefulla att alla fick varsin super bodyguard kallad Big Daddy (första bilden).



Under kriget använde ägaren av Rapture (Ryan) den på befolkningen. Men de visade sig att de fanns bi effekter. Efter ett tag så orsaker ADAM både psykiska och fysiska skador och de som en gång tagit ADAM måste fortsätta att ta mer hela tiden. Personen blir helt enkelt en Splicer. Hela befolkningen blev smittad eller dödad. Och nu vandrar alla Splicer i Raptures dunkla korridorer och försöker desperat få tag i en Littel Sister för att få mer ADAM.


Men de kom de har lyckats forska fram en modifierad fom av ADAM kallad EVE. Detta ger inga skador och låter dig använda en sorts "superkraft" som ett kasta eld, is, och el. Du änvänder detta i spelet men EVE måste ständigt fyllas på genom sprutor för att du ska kunna änvända krafterna.

Men vad gör du överhuvudtaget på ett så farligt ställe som Rapture? De får man reda på längre fram i spelet.



Hörde mycket om Bioshock innan jag spelade det. Jag är har igentligen inga nerver för skräck spel, filmer skärmmer mig aldrig längre dock. Men Bioshock är inte så läskig som de serut att vara på bilder. Dock var jag riktigt rädd i början med alla splicers som klättrade runt på väggarna och de starka Big Daddys, men efter att ha spelat i en timma är jag helt avslapnad. Miljön är läbbigt ja, men thats it. Dock har spelet en jävligt bra story med en mycket intressant vändning. Men hade lite svårt att hänga med eftersom de var nå fel på texten och utan den var de svårt att alltid uppfatta vad dem sa, så fick göra lite efterfoskning för att fatta allt. Jag gillar inte heller i vanliga fall FPS men detta spel borde man inte missa. Sista bossen var dock en besvikelse, alldeles för lätt. Hela spelat var väldigt lätt igentligen, dog inte en enda gång men jag körde ju på easy men såhär lätt brukar de inte ens vara på den nivån.

Mitt betyg: 8/10

Bioshock 2 har även kommit ut. Så de måste jag lägga vantarna på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0