En vampyrs bekännelse/ Interview with a vampire

Läste färdigt boken för någon dag sedan och kollade även hom filmen



Handling: "Journalisten Daniel Malloy anländer till ett hotellrum där en man som påstår sig vara en vampyr befinner sig. Daniel är först skeptisk men när mannen rör sig omänskligt fort inser Daniel att han talar sanning. Mannen presenterar sig som Louis de Pointe du Lac och ber Daniel intervjua honom. Louis berättar att han för 200 år sedan var deprimerad och självmordsbenägen över att hans fru och barn dött. En natt när han vandrar i hamnen i New Orleans blir attackerad av vampyr vid namn Lestat. Lestat suger blod från honom och berättar att han tänker ge honom ett val han aldrig fick: dö eller bli vampyr. Louis väljer det senare och börjar dricka blod från Lestat."


Okej ska jag vara ärlig hade jag förväntat mig mer av denna bok. Tyckte inte om huvudkaraktären alls utan han bara irriterande mig. Om han nu hatar sej själv och vad han är så mycket så ta livet av dig då. Och han var självmords belägen redan som människa så varför valde han då att bli odödlig?

Storyn är också ganska händelselös och seg. Tycker de mest irrar runt och Louis som gnäller på att han är fördömd. Lestat gillade jag dock, han är så härligt onskefull och kaxig, Claudia var dock ingen utstickare men en helt okej karaktär.



Jag säger inte att boken var dålig men att jag förväntade mig mer av den efter att ha hört att vampyrkrönikan är de bästa vamprys böcker som skrivits. Dock bara läst 1 av 10 nu men är inte på långa vägar de bästa jag läst. Ska väl göra ett försök med nästan bok somn handlar om just Lestat och då vet jag iallafall den den boken kommer ha en skönt huvudkaraktär.

Va gäller filmen så älskade jag den när jag såg den första gången innan jag hade läst boken. Bokens största problem är att den är för utdragen och filmens problem är ju att den hoppar över händelser (men de är ju samma problem med varenda film som är baserad på en bok).



Filmen har dock ett otroligt gäng med bra skådespelare:
* Brad Pitt - Louis de Pointe du Lac
* Tom Cruise - Lestat de Lioncourt
* Kirsten Dunst - Claudia, Louis och Lestats "dotter"
* Antonio Banderas - Armand, ledaren för "Vampyrernas Teater"

Bokens betyg: 6/10 (Helt okej)




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0